Huisnummer aanvragen of wijzigen

Algemeen

Bent u van plan een zelfstandige woon- of verblijfsruimte te realiseren of bestaande ruimtes samen te voegen? Meld u bij de gemeente om een huisnummer aan te vragen, of te laten vervallen. Of bouwt u via een kwaliteitsborger een nieuwe woning of verblijfsruimte? Vraag ook dan een huisnummer aan.

Wat u moet weten

Controleer eerst of uw verbouwing vergunningsplichtig is. U doet dit via de Vergunningcheck op het omgevingsloket. De Vergunningcheck geeft aan of je een vergunning nodig hebt, een melding moet doen, of dat de verbouwing vergunningvrij is.

Vergunningcheck

De gemeente kan automatisch een huisnummer toekennen, maar soms moet u zelf een aanvraag doen. Kies hieronder uw situatie en lees of u zelf een aanvraag moet doen: 

Kies uw situatie:

Heeft u een vergunning nodig? Dan regelt de gemeente uw huisnummer automatisch bij de toekenning van uw vergunning. 

Heeft u geen vergunning nodig volgens de vergunningcheck? Dan moet u een aparte aanvraag doen voor uw huisnummer.

Bouwt u met een kwaliteitsborger een woning of bedrijfspand van maximaal 2 verdiepingen? Dan moet u een aparte aanvraag doen voor uw huisnummer. De kwaliteitsborger is verantwoordelijk voor het bouwproces, maar regelt de aanvraag van het huisnummer niet. 

Kijk voor meer informatie op omgevingswet

Basisregistratie Adressen en Gebouwen

De gemeente neemt het huisnummer en adres op in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Dit is belangrijk, want:

  • U kunt zich alleen op een officieel adres inschrijven.
  • U heeft een geregistreerd adres nodig voor nutsvoorzieningen (zoals gas, water en licht) en toeslagen.
  • Hulpdiensten, zoals ambulance en brandweer, gebruiken de adresgegevens voor snelle hulp.

Wat heeft u nodig

  • Een situatieschets met de ligging van het gebouw.
  • Bouwtekeningen van de huidige en nieuwe situatie. Deze moeten duidelijk zijn, op schaal 1:100, met afmetingen.
  • Het resultaat van de vergunningencheck (PDF).
  • Gaat uw aanvraag over Camper Village Arcen (Dorperheideweg 34)? 
    Voeg dan ook een verklaring van Camper Village Arcen toe.

Hoe aanvragen

U kunt de aanvraag of wijziging van een huisnummer op 2 manieren indienen:

  1. Digitaal: via het contactformulier huisnummer aanvragen of wijzigen
  2. Per post: stuur uw aanvraag naar:
    Gemeente Venlo
    Publieke Informatievoorziening
    Postbus 3434
    5902 RK Venlo

De gemeente neemt binnen zes weken contact met u op voor uw aanvraag.

Kosten

Een huisnummer aanvragen of wijzigen is gratis.