Verklaring omtrent het gedrag

Algemeen

Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. U heeft een VOG bijvoorbeeld nodig als u gaat werken in het onderwijs of de kinderopvang. U vraagt een VOG samen met uw werkgever online aan. Als dat niet kan, kunt u de aanvraag zelf indienen bij de gemeente.

Wat u moet weten

  • Het ministerie van justitie (Justis) screent personen die een VOG aanvragen en verstrekt de VOG's.
  • Binnen uiterlijk 4 weken na de aanvraag krijgt u de VOG of de afwijzing per post via Justis thuisgestuurd.
  • Kijk op de website Justis voor veelgestelde vragen en meer informatie.

Aanvragen

Online aanvraag via werkgever

  • Uw aanstaande werkgever kan een VOG online aanvragen bij Dienst Justus. U hoeft dan geen afspraak te maken bij de gemeente. Uw werkgever moet wel eHerkenning hebben.
  • Als uw werkgever de VOG heeft aangevraagd en het werkgeversdeel heeft ingevuld, krijg u een e-mail met een link om de vragenlijst online af te ronden.

Online aanvraag via gemeente

Kan uw aanstaande werkgever de aanvraag niet online regelen? Dan kunt u zelf de aanvraag online via de gemeente doen. Hiervoor heeft u DigiD nodig. U kunt alleen in de gemeente waar u woont een VOG aanvragen.

  • Vul eerst het aanvraagformulier in. U krijgt dit formulier van de organisatie die de VOG van u nodig heeft. Meestal is dat uw (toekomstige) werkgever.
  • Start uw aanvraag Verklaring Omtrent Gedrag
  • Log in met uw DigiD
  • Upload het ingevulde aanvraagformulier
  • U betaalt de VOG bij de aanvraag met Ideal
  • De gemeente stuurt uw aanvraag door naar Justis
  • Als alles akkoord is krijgt u de VOG via Justis thuisgestuurd binnen uiterlijk 4 weken

Als u niet vermeld staat in de Basisregistratie Personen (BRP) en geen Nederlands postadres heeft, of als u geen vaste woon- of verblijfplaats heeft kunt u geen VOG bij de gemeente aanvragen. U moet de VOG dan aanvragen bij Justis.

Aan de balie in stadskantoor

Kan uw aanstaande werkgever de aanvraag niet online regelen en lukt het niet om de aanvraag online bij de gemeente in te dienen? Maak dan een afspraak in het stadskantoor. 

Meenemen

  • Het ingevulde aanvraagformulier dat u van uw aanstaande werkgever of instantie heeft ontvangen
  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • U kunt betalen met pinpas, creditcard of contant geld

Kosten

Online via uw werkgever (E-herkenning) € 33,85
Online of via afspraak bij de gemeente € 41,35