Paspoort en ID-kaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

Algemeen

Woont u als Nederlander in het buitenland? U kunt in de gemeente Venlo een Nederlands paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart aanvragen. Vul het formulier in en voeg de documenten toe. Als uw aanvraag compleet is, ontvangt u binnen 20 werkdagen een link om de afspraak in te plannen.

Wat moet u weten?

  • Maak eerst uw persoonlijke checklist op de website Nederland wereldwijd. U krijgt dan een overzicht van de documenten die u nodig heeft.
  • Deze documenten voegt u toe aan het formulier. Zorg er daarom voor dat u alle documenten uit de checklist op uw computer heeft opgeslagen voordat u het formulier invult.
  • De gemeente kan via e-mail nog extra documenten bij u opvragen.
  • De afhandeltijd voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart hangt af van uw persoonlijke situatie. 
  • Om de wachttijd zo kort mogelijk te houden is het belangrijk dat: 
    • u alle vereiste documenten aanlevert.  Als uw dossier niet compleet is, duurt de aanvraag langer.
    • u niet meerdere aanvragen bij verschillende grensgemeenten tegelijkertijd heeft lopen.
    • u op tijd afzegt als u niet naar de afspraak kunt komen.

Aanvragen

Voor elke persoon die een paspoort en/of identiteitskaart nodig heeft vult u het formulier in. 
Voorbeeld: vraagt u voor 2 personen een paspoort of ID-kaart aan? Dan vult u het formulier 2 keer in. 

Heeft u geen DigiD of ander Europees inlogmiddel? Vul dan het formulier zonder DigiD in.

Direct regelen Regelen zonder DigiD

Documenten die u kunt aanvragen

  • Nederlands paspoort
  • 2e Nederlands paspoort (2 jaar geldig)
  • Nederlands zakenpaspoort
  • Nederlandse identiteitskaart

Voorwaarden

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit
  • U staat niet ingeschreven in Nederland
  • U moet bij de aanvraag persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen
  • U kunt geen gebruik maken van de spoedprocedure
  • Een paspoort of ID-kaart is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is het paspoort of de ID-kaart 5 jaar geldig

Meenemen bij de afspraak

  • Alle originele documenten.
  • Een kleuren pasfoto, niet ouder dan 6 maanden, die voldoet aan de eisen. Wij adviseren u de pasfoto in Nederland te laten maken bij een erkende (vak)fotograaf.
  • U kunt in het Stadskantoor betalen met alle Europese bankpassen, creditcard of contant.

Kosten

Kosten2024
Nederlands paspoort 18 jaar en ouder€ 126.40
Nederlands paspoort jonger dan 18 jaar€ 105,95
Tweede paspoort€ 126,40
Zakenpaspoort€ 126,40
Nederlandse Identiteitskaart 18 jaar en ouder€ 121,95
Nederlandse Identiteitskaart jonger dan 18 jaar€ 87,-

Ophalen

Het is niet mogelijk om uw aangevraagde document bij u te bezorgen.

U kunt uw paspoort of identiteitskaart op de 3e werkdag na 11.00 uur zelf ophalen. U hoeft geen afspraak te maken. Let op de openingstijden. Voorbeeld: u bent dinsdag langs geweest voor uw aanvraag. Dan kunt u op vrijdag uw paspoort ophalen na 11.00 uur.

  • Neem uw oude paspoort of identiteitskaart mee. De gemeente neemt dit in.
  • Vanaf 12 jaar mogen kinderen zonder begeleiding naar het stadskantoor komen om het paspoort of identiteitskaart af te halen
  • Haal uw paspoort of identiteitskaart binnen 3 maanden op. Na 3 maanden moeten wij het vernietigen.

Kind jonger dan 12 jaar

Is het kind jonger dan 12 jaar? Het ophalen van het paspoort of identiteitskaart moet samen met:

  • 1 van de ouders of 1 ander persoon met ouderlijk gezag.
  • Als er geen persoon met ouderlijk gezag meegaat, mag er ook iemand mee die daarvoor toestemming heeft gekregen. Deze persoon moet 18 jaar of ouder zijn. 
    • Neem schriftelijke toestemming mét handtekening mee van een persoon met ouderlijk gezag. Op de toestemming moet staan dat deze persoon het document samen met het kind mag ophalen. 
    • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van een ouder of een persoon met ouderlijk gezag is vereist. De handtekening op het identiteitsbewijs moet hetzelfde zijn als die op de schriftelijke toestemming. 

Geen vaste woon- of verblijfplaats?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats? Dan kunt u zich misschien in laten schrijven op een briefadres bij een gemeente. De voorwaarden staan op de website van de gemeente waar u zich wilt laten inschrijven. Als u ingeschreven bent, kunt u bij die gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Lukt de inschrijving op een briefadres niet? Dan kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen door het formulier bovenaan deze pagina in te vullen. U moet dan wel bewijzen dat u in Nederland was van de datum van uitschrijving in de basisregistratie personen tot het moment van aanvragen. Dit kunt u bewijzen met verklaringen van uitkeringsinstanties, een werkgeversverklaring, salarisstroken, verzekeringspapieren, een woonvergunning of bankafschriften over deze hele periode. Verbleef u een periode in het buitenland? Dan kunt u dit aantonen met het visum. Als u nog een geldig of verlopen Nederlands paspoort of identiteitskaart heeft, moet u deze met andere bewijsstukken uploaden.

Let op: Heeft u een woonadres in Nederland maar heeft u geen geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart meer? De gemeente kan u ook inschrijven zonder geldig Nederlands paspoort of identiteitskaart. 

Vragen?

Heeft u nog vragen? Bel met 14 077 (vanuit het buitenland: +31 77 359 66 66).

Geef uw mening