Reclamebeleid Arcen en Velden

Het reclamebeleid Arcen en Velden is een uitsnede van het reclamebeleid van de voormalige gemeente Arcen en Velden op basis van de nieuwe gebiedsindeling en kwaliteitssturing van de welstandsnota. Het is dus geen nieuw beleid. Het reclamebeleid bestaat uit vier onderdelen:

  • Een algemene beschrijving van de uitgangspunten van het reclamebeleid.
  • Een uitleg over zogenaamde trendsetters.
  • Bijbehorende sneltoetscriteria voor reclames.
  • Aanvullende criteria: specifieke gebieds- en/of thematisch opgestelde reclamecriteria

Beschrijving en beleidsuitgangspunten Arcen en Velden

(Handels)reclame is een openbare aanprijzing van goederen of diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen. Reclames op borden, lichtreclames en spandoeken of vlaggen vormen een belangrijk en beeldbepalend element van de openbare ruimte. In gebieden met commerciële functies zijn reclames op zijn plaats en verhogen ze de visuele aantrekkingskracht van de omgeving, hoewel daar een kritische grens aan verbonden is. In andere gebieden zijn (bepaalde) reclame-uitingen ongewenst. Reclames zijn toegestaan in de winkelgebieden van kernen en woonwijken, evenals op bedrijventerreinen. In het buitengebied is geen reclame toegestaan.

Trendsetter Arcen en Velden

Reclame-uitingen voldoen in ieder geval aan redelijke eisen van welstand als deze identiek zijn aan een voor het betreffende bouwblok of in de betreffende straat eerder als zodanig door de welstandscommissie goedgekeurde trendsetter. Informatie over de trendsetters is verkrijgbaar bij de gemeentelijk afdeling die de omgevingsvergunning verstrekt. Als er geen trendsetter is, voldoet een reclame-uiting in ieder geval aan redelijke eisen van welstand als aan onderstaande criteria wordt voldaan.

Sneltoetscriteria voor reclames Arcen en Velden

Algemene vormgeving:

  • In voorgevel reclame-uiting als zelfstandig element vormgeven, waarbij de maatvoering en detailleringen zijn.
  • Afgestemd op en harmoniëren met de oorspronkelijke gevel.
  • In voorgevel samenhang en ritmiek van de straatwand niet verstoren.
  • Geen mechanisch bewegende delen.
  • Geen lichtcouranten of lichtreclame met veranderlijk of intermitterend licht.
  • Geen daglicht reflecterende reclame.

Plaatsing:

  • Loodrecht op (maximaal 0,60 x 0,60 meter) of evenwijdig en vlak aan (maximaal ter breedte van de helft van het pand, met een maximum van 2 meter en een hoogte van 0,60 meter), de gevel.
  • Onder de dorpellijn van de eerste etage of daarmee gelijk te stellen hoogte.
  • Alleen aan de entreezijde van het pand.
  • Geen reclame-uitingen die het uitzicht op de openbare ruimte ernstig belemmeren.
  • Geen reclame-uitingen op het dak (horizonvervuiling).

Cumulatie:

  • Maximaal twee reclame-uitingen per pand, bij voorkeur één loodrecht op de gevel en één evenwijdig en plat op de gevel.

Overig:

  • Geen reclame voor diensten of producten die niet in het pand plaatsvinden respectievelijk worden verkocht.
  • Geen losse merkenreclame.
  • Bij het betreffende gebied genoemde welstandscriteria voor reclame-uitingen.

In deze gevallen kan via de sneltoets een positief welstandsoordeel worden verkregen. Voldoet een reclame-uiting niet aan deze criteria of is er sprake van een bijzondere situatie waarbij twijfel bestaat aan de toepasbaarheid van deze criteria dan wordt het plan ter advisering voorgelegd waarbij gebruik wordt gemaakt van de van toepassing zijnde gebiedsgerichte welstandscriteria.

Aanvullende criteria Arcen en Velden

Voor specifieke gebieden en thema’s zijn aanvullende criteria geformuleerd. Deze criteria zijn samengevoegd met de nieuwe gebiedsindeling van onderhavige welstandsnota. Het resultaat daarvan is het volgende overzicht van aanvullende criteria:

Rijksstraatweg Lomm (Spikweijen)

Reclamevoering dient terughoudend uitgevoerd te worden in hoogte, omvang, kleurstelling en verlichting. Bedrijfsnamen en -logos binnen het gevelvlak aanbrengen of vrijstaand op voorterrein.

Thema: infrastructuur

Streven naar verbetering entree punten bij kernen en streven naar beperking reclamevoering voor horeca en bedrijven. Reclame-uitingen uiterst terughoudend behandelen.

  • Maasstraat
  • Lingsforterweg (entree kern Arcen)
  • Rijksweg
  • Schandeloseweg
  • Veerweg
  • Schandelo / De Bong

Thema: buitengebied

Reclamevoering uiterst terughoudend behandelen.

  • Roobeek
  • Maasstraat
  • Lingsforterweg (buitengebied)
  • Hasselt
  • Het Vorst
  • Oude Venloseweg
  • Rijksweg (buitengebied)

Thema: incidenten/ recreatiecomplexen

Reclamevoering dient terughoudend uitgevoerd te worden in hoogte, omvang, kleurstelling en verlichting. Gestreefd wordt naar bedrijfsnamen en -logos binnen het gevelvlak of vrijstaand op voorterrein.

  • Lingsforterweg (grensgebied)
  • Rijksweg (hotel)