Medische urgentie voor woning

Algemeen

Met een medische urgentieverklaring kunt u voorrang krijgen bij woningcorporaties als u een woning zoekt. Bijvoorbeeld als u door een beperking geen trappen meer kunt lopen. Om een verwijzing voor medische urgentie te krijgen meldt u zich bij het Sociaal Wijkteam.

Zo werkt het

Advies Sociaal Wijkteam

  • Om een medische urgentie aan te vragen bij een woningbouwcorporatie heeft u een advies van het Sociaal Wijkteam van de gemeente nodig.
  • Iemand van het Sociaal Wijkteam komt bij u thuis om uw persoonlijke situatie met u te bespreken. Dit noemen we ook wel het keukentafelgesprek.
  • Tijdens dit gesprek bekijken we ook of u andere hulp nodig heeft.

Medische keuring

  • Na een positief advies van het Sociaal Wijkteam vraagt de gemeente een medische keuring aan bij het adviesbureau waar de gemeente mee samenwerkt.
  • De medische keuring moet duidelijk maken of u door uw medische problemen met spoed moet verhuizen.
  • Van de keuringsarts krijgt u het medisch rapport per post. Er gaat ook een kopie naar de gemeente.
  • De gemeente stelt op basis van het gesprek en dit advies een Leefzorgplan op. Hierin staat welke zorg u nodig heeft.

Melden bij woningbouwcorporatie

  • U meldt zich met het Leefzorgplan en het medische rapport bij de woningbouwcorporatie om uw aanvraag te doen.
  • Elke woningbouwcorporatie heeft haar eigen regels en procedures voor een medische urgentieverklaring. Daar heeft de gemeente geen invloed op. Kijk voor de regels en de procedures op de websites van de woningbouwcorporaties.
  • De woningbouwcorporatie beslist uiteindelijk of u voorrang krijgt en gaat met u op zoek naar een geschikte woning. 

Kosten

  • De kosten van de medische keuring zijn € 246,50  
  • U betaalt de kosten voor de medische keuring zelf. Ook als u de medische urgentie niet krijgt. 

Aanvraag

Neem voor een aanvraag of meer informatie contact op met het Sociaal Wijkteam via telefoonnummer 14 077 (optie 1). U kunt ook het online contactformulier invullen.