Nadeelcompensatie aanvragen

Algemeen

De gemeente neemt maatregelen die voordelig zijn voor maatschappij en stad. Zoals het uitvoeren van werkzaamheden in de openbare ruimte of het afgeven van (bouw)vergunningen. De overheid handelt volgens regels. Dit heet rechtmatig handelen. Maar soms ontstaat er toch schade. Heeft u inkomstenverlies of daalt de waarde van uw woning? En komt dat door ons werk? Dan kunt u soms een deel van de schade vergoed krijgen. Deze vergoeding heet nadeelcompensatie.

Nadeelcompensatie in Venlo

Heeft u als ondernemer of particulier in de gemeente Venlo financieel nadeel door werkzaamheden van Gemeente Venlo? Kijk dan of u recht heeft op nadeelcompensatie in de Verordening nadeelcompensatie Venlo 2023

Voorwaarden nadeelcompensatie

  • U heeft schade door een rechtmatig genomen besluit of handeling van de gemeente Venlo op basis van de Omgevingswet
  • De schade was niet te verwachten, voorkomen of beperken
  • U heeft schade doordat uw woning of pand minder waard is geworden of doordat u inkomsten misloopt. Let op: als huurder hebt u geen recht op vergoeding voor de lagere waarde van uw woning of pand
  • U heeft binnen 5 jaar nadat de planologische wijziging of besluit definitief is geworden een vergoeding aangevraagd
  • U heeft geen tegemoetkoming of op een andere manier compensatie voor de schade ontvangen.

De precieze schadeoorzaken staan opgesomd in artikel 15.1 lid 1 van de Omgevingswet. Algemene informatie kunt u nalezen op Informatiepunt Leefomgeving (IPLO)

Wat stuurt u mee bij uw aanvraag?

Als dit voor u geldt:

  • Een document waaruit blijkt dat u een ander persoon gemachtigd heeft om namens u de aanvraag in te dienen
  • Een kopie van het besluit van de gemeente dat de schade volgens u heeft veroorzaakt
  • 1 of meer documenten met aanvullende informatie over de schade (foto’s)
  • 1 of meer documenten waarin de hoogte van de schade wordt onderbouwd: 

    In het geval van winst- of inkomstenderving: 
  • Jaarrekening over het jaar waarin schade is geleden, inclusief de maandomzetcijfers van alle maanden van het jaar waarin de schade is geleden (januari tot en met december)
  • Voor zover van toepassing de drie voorafgaande jaren en de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting

    In het geval van gederfde huurinkomsten: 
  • Een afschrift van de huur-, pacht- of gebruikersovereenkomst én een eigendomsakte.

    In het geval van waardevermindering aan een woning / perceel / bedrijfspand: 
  • Een kopie van een taxatierapport
  • Een kopie van de huur-, pacht- of gebruiksovereenkomst 
  • Een kopie van het eigendomsbewijs en de koopovereenkomst 

Formulier

Download het onderstaand aanvraagformulier(Pdf). 
Vul het zo volledig mogelijk in en stuur het ondertekende formulier met alle benodigde bijlagen naar: FM_GO@venlo.nl 

Wat gebeurt er met uw aanvraag?

  • Bij de beoordeling van de schade houden we rekening met het normaal maatschappelijk risico. Minimaal 4% van de waarde van uw pand vergoeden we niet
  • Een onafhankelijke commissie die de schade beoordeelt behandelt uw aanvraag
  • De commissie geeft u de mogelijkheid om uw verzoek uit te leggen of aan te vullen
  • De commissie stelt een advies op
  • De gemeente beslist naar aanleiding van dit advies.

Niet eens met besluit

Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente over uw aanvraag? 
Dan kunt u bezwaar maken.

Kosten

  • Een aanvraag doen kost 300 euro. De gemeente brengt het bedrag bij u in rekening
  • U krijgt deze kosten terug als u van de gemeente nadeelcompensatie krijgt.