Reclamenota binnenstad 2014

Op 28 mei 2014 besloot de gemeenteraad tot vaststelling van de Reclamenota Binnenstad Venlo 2014. Het nieuwe beleid sluit in hoofdlijn aan op de huidige praktijk, maar er zijn ook een aantal wijzigingen. Zo bemoeit de gemeente zich niet met reclames achter het raam en is maatwerk mogelijk bij bijzondere situaties.

Ondernemers mogen in het nieuwe beleid maximaal twee uitstallingen plaatsen. Eén uitstalling mag winkelartikelen of handelsreclame bevatten. Eén of twee uitstallingen zijn toegestaan uit de categorie ‘overige objecten zonder reclame’. De uitstalling voor bloemen, planten, groeten en fruit is verruimd. Voor alle uitstallingen gelden regels voor plaats en afmeting. Een andere wijziging is dat de gemeente zich niet meer bemoeit met reclame achter het raam. Dit is de verantwoordelijkheid van de ondernemer. De gemeente wil wel sturen op reclame-uitingen op het raam, want dit maakt deel uit van de gevel en dus de ruimtelijke kwaliteit.

Handhaving

Het nieuwe beleid geldt voor zowel nieuwe aanvragen als voor reeds aanwezige reclames, zonder - én met vergunning. Voor alle bestaande reclames die niet voldoen aan de nieuwe richtlijnen geldt een aanpassingstermijn van vijf jaar. Handhavers nodigen ondernemers uit om de gevelreclames aan te passen aan de nieuwe regels. De handhaving geeft prioriteit aan gebieden met het grootste publieke belang: ernstig storende gevelreclames respectievelijk uitstallingen én reclames zonder vergunning pakken we het eerst aan.