Verloren of gestolen paspoort of ID-kaart melden

Is uw paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen? U moet dit melden bij de gemeente om een nieuw document te kunnen aanvragen en het vermiste document af te melden. U maakt hiervoor een afspraak om een verklaring van vermissing in te vullen.
Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en ander misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Maak uw afspraak telefonisch.

Wat moet u weten?

Er zijn drie manieren om de vermissing van een reisdocument door te geven:

  • U wilt de vermissing melden en u vraagt een nieuw document aan.
    Hiervoor moet u een afspraak inplannen. 
  • U wilt de vermissing melden en u heeft uw document snel nodig. Vraag aan de balie om een spoedaanvraag. Dat kan tot 14.00 uur.  Als u gebruik maakt van de spoedprocedure voor de aanvraag van een nieuw  reisdocument, hoeft u ook geen afspraak te maken voor het melden van een vermissing. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra.
  • U wilt  alleen melden dat uw paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijt of gestolen is. Neem dan telefonisch contact met ons op.

Als uw paspoort of ID-kaart wordt teruggevonden en wordt ingeleverd bij de gemeente, wordt het ingenomen. U moet altijd een nieuw paspoort of een nieuwe ID-kaart aanvragen tegen de normale kosten.

Kwijtgeraakt in buitenland

Is uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs in het buitenland gestolen, of raakte u het daar kwijt? En u bent nog in dat land? Doe zodra u het ontdekt aangifte bij de politie daar. Als u terug bent in Nederland kunt u bij uw gemeente met het  proces-verbaal de diefstal / vermissing nog een keer melden en een nieuw reisdocument aanvragen.